EKONOMICZNY KORONAWIRUS- CO MOŻESZ ZROBIĆ BY CHRONIĆ SWÓJ BIZNES?

Pandemia koronawirusa zainfekowała gospodarkę szybciej niż obywateli. Dla większego i mniejszego biznesu stworzyła zupełnie nową rzeczywistość gospodarczą.

Aktywność biznesowa przenosi się do Internetu, a konsumenci są zmuszeni do zmiany przyzwyczajeń i skokowo zwiększają zakupy w necie.

Ze wszystkich klientów i firm współpracujących z Towarzystwem Konsultantów Polskich jednie branża IT nie sygnalizuje problemów. Wzrósł popyt na narzędzia zdalnego porozumiewania się, systemy zabezpieczenia transmisji danych, firmy przyspieszają prace nad nowymi rozwiązaniami w zakresie usług on-line i e-commerce.

Pozostali, bez wyjątku, ponoszą duże straty, doświadczając lockdownu lub gwałtownego spadku popytu. Klub fitness prowadzony przez Basię jest zamknięty, podobnie jak apart- hotel Włodka. Firma Piotrka nadal produkuje systemy sterowania do urządzeń AGD, ale koszt cargo podzespołów z Chin wzrósł w ciągu 3 miesięcy o bagatela 150%(!). Firma Jarka, która dostarcza części do branży automotive przed świętami otrzymała wiadomość, że odbiorca wysyła swoich pracowników na 4 tygodniowy przestój. W jakim trybie będzie pracować dalej, to zależy od decyzji centrali koncernu. Firma Agnieszki prowadzi działalność szkoleniową. Miesięcznie organizowała kilkanaście szkoleń stacjonarnych. Wszystkie zaplanowane szkolenia odwołano. Bezterminowo. Próbuje prowadzić szkolenia on- line, ale mało kto chce się teraz szkolić. Firma budowlana Marka nie podpisała przenegocjowanego już kontraktu- inwestor zawiesił rozmowy.Bezterminowo. Mieli wejść na budowę od maja…

Wszyscy zwracają się z pytaniem:  co zrobić w obecnej sytuacji? Trzeba płacić rachunki, pensje dla pracowników, podatki, a żaden z wymienionych biznesów nie funkcjonuje bez mniejszego lub większego zadłużenia…

Sytuacja każdej firmy jest inna i wymaga kompleksowych działań przystosowawczych, ale są działania nad którymi mogą się zastanowić wszyscy. Zebraliśmy je w 6 poniższych punktach:

  1. DZIAŁANIE  1 : POINFORMUJ O SWOJEJ TRUDNEJ SYTUACJI KONTAHENTÓW.

Napisz pismo lub maila wyjaśniającego, że możesz mieć kłopoty z płatnościami , bo twoje obroty spadły znacząco w związku z pandemią. Jeśli zapłacisz kontrahentowi w terminie- będzie czuł się potraktowany preferencyjnie. Jeśli będzie mógł poczekać na Twoją płatność- przyjmie opóźnienie  ze zrozumieniem. Jeśli mu nie zapłacisz w terminie, a sam będzie w trudnej sytuacji z pewnością nawiąże z Tobą kontakt. Postawi się jednak w sytuacji proszącego. Jednocześnie nie będzie mógł odsądzić Cię od czci i wiary za brak terminowej zapłaty należności , bo zachowałeś się uczciwie i sam poinformowałeś go o wystąpieniu potencjalnego problemu.

  1. DZIAŁANIE  2: RENEGOCJUJ UMOWY NAJMU, LEASINGU.

Jeśli wynajmujesz lokal, biuro, magazyn zwróć się z wnioskiem o wakacje czynszowe. Wynajmujący zdają sobie sprawę, że w obecnych czasach znalezienie nowego najemcy na Twoje miejsce graniczy z cudem. Będzie skłonny obniżyć czynsz, a nawet go zawiesić, o ile w sposób wiarygodny uzasadnisz swoją prośbę. Musisz jednak zaznaczyć, że Twoje problemy mają charakter przejściowy, a Twój biznes będzie kontynuowany.

  1. ZASADA NR 3: RENEGOCJUJ UMOWY  Z INSTYTUCJAMI FINANSUJĄCYMI.

Rozpocznij rozmowy z kredytodawcami na temat „wakacji kredytowych” na czas trwania epidemii COVID-19 i spowodowanych nią spadków przychodów. Doprowadź do zawarcia umowy standstill- wstrzymujących działania egzekucyjne kredytodawcy i dających kredytobiorcy szansę na utrzymanie płynności oraz dających czas obu stronom nawypracowania treści bilateralnej umowy restrukturyzacyjnej.

Zwróćcie uwagę, że chwili obecnej działania egzekucyjne ze strony kredytodawców mogą mieć ograniczoną skuteczność ze względu na ograniczoną działalność komorników sądowych prowadzących sądowe postępowania egzekucyjne i ograniczony popyt na nabycie aktywów uprzednio przejętych na własności przez kredytodawców czy agenta zabezpieczenia.

  1. DZIAŁANIE 4: PRZEPROWADŹ DUE DILIGENCE SWOJEGO BIZNESU.

Opracuj plan działania w trzech wariantach. Nie unikaj scenariusza pesymistycznego.  Odpowiedź na kluczowe pytania dotyczące przyszłości. Co będzie, jeśli obecne problemy będą trwać dłużej niż 3 miesiące? Czy Twój biznes będzie w stanie przetrwać? Jakie zmiany w funkcjonowaniu swojego biznesu musisz podjąć, żeby najlepiej przystosować się do zmienionych warunków?

  1. DZIAŁANIE 5:  WYKORZYSTAJ WSZELKĄ POMOC PAŃSTWA- W RAMACH TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ - ALE NIE TYLKO.

Możesz zrobić więcej niż złożyć wnioski o pomoc w ramach tarczy. Jeśli masz już zaległe zobowiązania publiczno- prawne wystąp o ich umorzenie lub rozłożenie na raty. Zarówno ZUS, jak i Urząd Skarbowy będą bardziej niż wcześniej skłonne do pozytywnego rozpatrzenia takiego wniosku.

  1. DZIAŁANIE 6:  ZDEFINIUJ MOMENT PODJĘCIA KROKÓW PRAWNYCH.

Jeśli przeprowadzone due diligence wykaże, że ryzyko niewypłacalności Twojej firmy ma duże prawdopodobieństwo urzeczywistnienia, rozważ przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego na podstawie ustawy prawo restrukturyzacyjne z dnia 15.05.2015 (Dz.U. 2015 poz. 978).   Prawo restrukturyzacyjne przewiduje cztery rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych:

(a) postępowanie o zatwierdzenie układu;

(b) przyspieszone postępowanie układowe;

(c) postępowanie układowe; oraz

(d) postępowanie sanacyjne.

Wymienione powyżej postępowania restrukturyzacyjne mogą być prowadzone wobec dłużnika niewypłacalnego (zgodnie ze znaczeniem tego pojęcia przedstawionym w art. 11 Prawa upadłościowego) lub zagrożonego niewypłacalnością (tj. takiego dłużnika, którego sytuacja ekonomiczna wskazuje, że w niedługim czasie może stać się niewypłacalny).

Nie zwlekaj zbyt długo. Doświadczenie wskazuje, że ponad 80% firm, które składają wnioski o restrukturyzację sądową robi to za późno, to jest, kiedy znajduje się w sytuacji, w której spełnia już przesłanki art. 11 prawa upadłościowego. Innymi słowy ich sytuacja ekonomiczna jest już na tyle trudna, że na zawarcie SKUTECZNEGO układu z wierzycielami jest już za późno.

W ocenie ekspertów, wobec ograniczenia działalności sądów (w tym, również upadłościowych i restrukturyzacyjnych) w czasie epidemii COVID-19 i czasochłonności prowadzenia sądowych postępowań w Polsce (postępowania upadłościowego i niektórych postępowań restrukturyzacyjnych), czas trwania takich postępowań znacząco się wydłuży. 

Życzymy Wam, dużo Zdrowia i aby Wasz biznes wyszedł z kryzysu zwycięsko.

Piszcie do nas, podzielcie swoimi problemami i spostrzeżeniami. Będziemy zbierać Wasze opinie i dzielić się nimi oraz naszymi doświadczeniami. Dzięki wymianie informacji  możemy znaleźć drogę wyjścia …. 

Paweł Gilarski 

Ekspert

Towarzystwo Konsultantów Polskich® Kraków

ul. Szczęśliwa 2 30-650 Kraków

tel. 602 211 104

mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.